Bezpieczeństwo uczniów korzystających z technologii informacyjno-komunikacyjnych

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
24 kwietnia 2017

W związku z niepokojącymi doniesieniami dot. pojawiających się zagrożeń  w Internecie p. Joanna Bińczak Dyrektor SZS nr 2 w Opatowie prosi rodziców  o zwrócenie szczególnej uwagi na poniższe informacje dot. gier komputerowych, które są najpopularniejszą formą rozrywki wśród dzieci i młodzieży.

Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo- ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałanie w grupie mogą też przyczynić się go rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności  takich jak: jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.
W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI, znajdują się na opakowaniu gry. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową poza klasyfikacją wiekową  można znaleźć oznaczenia informujące o potencjale szkodliwych treściach występujących w grze, tj. przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji  u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jednym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.
MEN donosi o nowej grze „Niebieski wieloryb”, która pojawiła się w Internecie i zagraża życiu dzieci
 i nastolatków. Z doniesień  medialnych wynika, że   początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo. Jest to gra bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają, że szczególnie narażone na udział w grze są osoby
 o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości.

Informacja dot. zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych:

1.Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu.
2.Ustal , w które dni dziecko może grać.
3.Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem
o grach, z których korzysta, sprawdź czego, może się z nich nauczyć.
4.Zanim kupisz  swojemu dziecku grę,  upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
5.Zwróć uwagę, czy w zachowaniu  twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
6.Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
7.Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
8.Pamiętaj, że istnieją mini gry, które wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
9.Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.
Jeżeli tak- sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji podejmowania ryzykownych zachowań.
W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych ( rodzice). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać  o swoich problemach mogą dzwonić  pod nr  telefonu 800 121212 ( Telefon Zaufania  dla Dzieci i Młodzieży  Rzecznika Praw Dziecka).